fbtracking

Jaaroverzicht 2023

–  overzicht van de externe activiteiten van Scientology Amsterdam in 2023  –

Het afgelopen jaar is voorbij gevlogen! Een onrustig jaar, zowel in Nederland als de rest van de wereld.

Binnen Scientology zijn we van mening dat het altijd beter is om iets te doen dan niets. Daarom zijn er vanuit de kerk wereldwijd verschillende campagnes opgezet, die ieder vanuit hun eigen invalshoek bijdragen aan een betere wereld.

In Nederland worden deze campagnes door bevlogen scientologen uitgevoerd. We nemen je graag mee in hun activiteiten van het afgelopen jaar!

The Way to Happiness

Een van onze vrolijkste campagnes is die van de Weg naar Geluk.

Vrijwilligers van de gelijknamige Nederlandse stichting trekken er regelmatig op hun vrije zaterdagochtend op uit. Om huis aan huis of in winkelcentra het boekje De Weg naar een Gelukkig Leven van L. Ron Hubbard uit te delen.

De Weg naar een Gelukkig Leven is een doorgeefboekje. Je geeft dit boekje – met 21 leefregels – door aan iemand waarvan jij denkt dat die wel wat meer geluk kan gebruiken. Dat heeft een domino-effect en creert op termijn een positievere omgeving voor ons allemaal.

De stichting is hiermee begonnen in de coronatijd om mensen een hart onder de riem te steken. De vrijwilligers hebben inmiddels bijna 100.000 boekjes uitgedeeld in Amsterdam en omstreken (zie ook de pagina van De Weg naar Geluk).

De Weg naar Geluk Amsterdam
Diemen De Weg naar Geluk
De weg naar geluk

Stichting De Weg naar Geluk heeft 14.409 boekjes uitgedeeld in 2023.

Dat is iets minder dan de voorgaande jaren, maar het totaal over de laatste drie jaar komt daarmee op 95.107!

Drugsvoorlichting

Een andere campagne waar een groep vrijwilligers vanuit Scientology mee actief is, is die van Drug Free World – een voorlichtingscampagne over drugs.

Vanuit de Nederlandse stichting Geen Drugs Wel Leven gaat er maandelijks een team op pad om meer bewustwording te creeren over de risico’s van drugs. Zeker in deze tijd, waarin er geexperimenteerd wordt met designerdrugs als medicatie, is het belangrijk om ook de downside hiervan te belichten.

Het team van Geen Drugs Wel Leven bezocht in 2023 vrijwel iedere wijk in Zaandam. Daarnaast waren ze te vinden in Buitenveldert en andere gebieden rond Amsterdam. In het Zuiden van het land is er ook een team actief (zie ook pagina Drug Free World)

Flyeractie tegen drugs Zaandam
Drugsvoorlichting Buitenveldert
Drug Free World Dam tot Damloop
Drug Free World Poelenburg Zaandam

Geen Drugs Wel Leven heeft 46.105 boekjes over drugs verspreid in 2023.

Mensenrechten

De mensenrechten zijn binnen Scientology een belangrijk thema. Vanuit Scientology lopen er twee campagnes die gericht zijn opmensenrechten educatie: Youth for Human Rights voor jongeren en United for Human Rights voor volwassenen.

In 2023 hebben we een paar interessante lezingen over dit onderwerp georganiseerd:

In juli gaf Izzy Mansour op Mandela Day een interactieve workshop over de mensenrechten. In zijn voorafgaande lezing blikte hij terug op het leven van Nelson Mandela en de betekenis van de mensenrechten in de samenleving van vandaag.

Izzy Mansour Mensenrechtenlezing 2023

Tijdens de vredesweek in september hadden we als gastspreker Ineke Hilhorst, Nederlands documentairemaker, schrijver en initiatiefnemer van het ‘Monument voor Verdraagzaamheid’ in Amsterdam en in Laren. Ineke hield een inspirerend verhaal over ‘Vrede door Verdraagzaamheid’.

De tweede gastspreker was Ari van Buuren, gestalttherapeut, spiritual caretaker en dichter. Zijn lezing ‘De Vredesestaffette – van Erasmus tot vandaag’ was geinspireerd op het vredespamflet van Erasmus. De kern van zijn verhaal was dat de vrede als een estafettestokje is – dat we doorgeven aan elkaar.

Ineke Hilhorst Mensenrechten lezing 2023
Ari van Buuren Mensenrechten lezing 2023
10 december dag van de mensenrechten

Op 10 december werden in Amsterdam namens United for Human Rights en Youth for Human Rights boekjes uitgedeeld over de 30 mensenrechten uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Uitreiking Humanitarian Awards 2023

Het is inmiddels een jaarlijkse traditie geworden bij Scientology in Amsterdam om in augustus de Humanitarian Award uit te reiken aan iemand die zich op uitzonderlijke wijze heeft ingezet voor de mensheid.

Dit event vindt plaats op World Humanitarian Day (19 aug), de internationale VN dag waarop humanitaire hulpverleners over de hele wereld worden geëerd.

Humanitarian Day 2023

De EERSTE Humanitarian Award 2023 was voor Jan Maarten Kruijt.

Jan Maarten kreeg de award voor zijn vrijwilligerswerk in Uganda (2021 en 2022) en Ghana (2022).

In deze twee Afrikaanse landen heeft hij honderden mensen geholpen met de Scientology Volunteer Ministers campagne. Hij trainde nieuwe vrijwilligers in de 20 onderwerpen uit het Scientology Handboek. Hierin staan praktische oplossingen voor de problemen van alledag. Nog steeds zijn de vrijwilligersgroepen in Uganda en Ghana actief.

De TWEEDE Humanitarian Award 2023 was voor Patricia Haveman.

Met haar Global Heart & Global Wish project is Patricia voor anderen een grote inspirator om hun innerlijke kracht en talent te benutten voor mens en maatschappij. Ze heeft met haar stichting sporen achtergelaten in 20 landen, waar nieuwe bewegingen zijn ontstaan die haar missie voortzetten.

Kijk voor meer info over haar werkzaamheden op Mundo Younido.

Nederlands Comité voor de Rechten van de Mens

Een andere non-profit stichting die is voortgekomen vanuit Scientology-leden is het NCRM; het Nederlands Comité voor de Rechten van de Mens.
De doelstelling van het NCRM is: bescherming van de mensenrechten in de geestelijke gezondheidszorg. Het terugdringen en voorkomen van bovenmatig gebruik van psychofarmaca is onderdeel van die doelstelling.

Toen in mei 2023 het 9e World Congress on ADHD werd gehouden in de RAI in Amsterdam, organiseerde het NCRM vlak voor de ingang een demonstratie.

Door middel van borden, het uitdelen van pamfletten maar ook door in gesprek te gaan met voorbijkomende psychiaters, wilde de stichting het voorschrijven van zware psychiatrische medicatie (methylfenidaat) aan vaak jonge kinderen aan de kaak stellen. Deze medicatie wordt vaak klakkeloos voorgeschreven bij kinderen met ADHD zonder dat de lange termijn effecten bekend zijn.

NCRM demonstratie RAI

ADHD

Het NCRM heeft dit jaar ook weer een aantal keer in Den Haag bij de Tweede Kamer gestaan om aandacht te vragen voor de risico’s van ADHD medicatie bij jonge kinderen (zie ook pagina NCRM).

NCRM bij tweede kamer 2023

Volunteer Ministers

Terwijl Jan Maarten Kruijt door Afrika reisde, waren er ook Volunteer Ministers in Nederland actief is. De vrijwilligers in de gele shirts hebben dit jaar weer veel mensen geholpen met praktische oplossingen.

De gele tent was meerdere malen dit jaar op het plein achter het Scientology gebouw te bezoeken – maar stond ook regelmatig in de Bijlmer.

In de tent zijn kleine boekjes te verkrijgen met informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen als: communicatie, eerste hulp procedures bij ongelukken, het oplossen van conflicten, stress de baas worden, en andere (kijk op de VM website voor alle 20 onderwerpen).

VM tent
In de VM tent

Studentenverenigingen

In ons gebouw aan de Wibautstraat worden regelmatig rondleidingen gegeven aan individuele bezoekers en groepen, waarbij we merken dat vooral studenten het interessant vinden om een keer een kijkje te nemen bij Scientology.

Studenten Nieuwe Religie Wetenschappen

In 2023 hebben we negen studentengroepen ontvangen.

Interreligieuze samenwerking

Interreligeuze bijeenkomst

Scientology werkt regelmatig samen met religieuze groeperingen als het URI (United Religious Initiative) en  de UPF (Universal Peace Federation). Daarnaast zijn er contacten binnen een zeer grote verscheidenheid aan culturen en religies, die elkaar ontmoeten op events.

Zie ook de evenementen pagina

Scientology TV seizoen 5

In 2023 werd alweer het vijfde seizoen van Scientology TV gelanceerd. Dit TV station is in Amerika dagelijks 24 uur per dag te bekijken. In alle overige landen is het via internet te volgen.

Dit seizoen zijn er weer een heleboel nieuwe afleveringen te zien over Scientology organisaties over de wereld, resultaten met de maatschappelijke campagnes, over scientologen met een bijzonder beroep en nog veel meer.

Als teaser hieronder een aflevering van Voices for Humanity, over de Amerikaan Lance Dyer, wiens zoon het slachtoffer werd van synthetische cannabinoïden. Lance ging samen met Drug Free World de strijd aan om een einde te maken aan de legale distributie van deze drugs. Klik op de foto om de hele aflevering te zien.

Scientology TV